Saturday, August 28, 2010

Άφησα το χάρα μου στο Σαν Φρανσίσκο


Το πιάσατε; «Χάρα» είναι μια ιαπωνική λέξη που αναφέρεται στην κοιλιά και στο χαμηλότερο τμήμα του στήθους, περίπου εκεί που είναι το διάφραγμα. Ορισμένοι δάσκαλοι του Ζεν, λένε να «έχεις τον νου σου στο χάρα σου». Εγώ δεν το λέω –ο νους σου διαπερνάει όλο σου το σώμα και όλο το σύμπαν και μου φαίνεται χαζό να προσπαθεί κανείς να τον φαντάζεται σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Τέλος πάντων, όπως θα καταλάβατε βρίσκομαι στο Σαν Φρανσίσκο. Μάλιστα!

Λέγεται ότι δεν είσαι πραγματικός συγγραφέας αν δεν μπορείς κάθε δεδομένη στιγμή να σκεφτείς δέκα δικαιολογίες γιατί δε γράφεις. Αυτό είναι κάτι που μπορώ να το κάνω μια χαρά. Σε σχέση με το να αποφύγω το γράψιμο, είμαι ο χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο –μερικές φορές μάλιστα, όπως τώρα, γράφω προκειμένου να αποφύγω να γράψω.

Βρίσκομαι ακόμα στο Κέντρο Ζεν του Σαν Φρανσίσκο (San Francisco Zen Center –SFZC) και δεν είμαι μεταμφιεσμένος. Απλώς σταμάτησα να ξυρίζομαι με κανονικό ξυράφι και έχω αρχίσει να χρησιμοποιώ μια ηλεκτρική ξυριστική μηχανή για να διατηρώ ένα μισό-αξύριστο λουκ αλά Ντον Τζόνσον. Ωπ, αναφορά στη δεκαετία του ’80 –αν δεν ξέρετε ποιος ήταν ο Ντον Τζόνσον, ρωτήστε τη μαμά και τον μπαμπά σας. Το λουκ αυτό είναι πιο εύκολο και η αίσθηση στο πρόσωπο είναι καλύτερη, ειδικά εδώ. Τι θα ‘λεγε άραγε ο Ντόγκεν για όλα αυτά; Αν περάσετε από δω, δεν έχω πρόβλημα να κάνετε μια στάση για ένα «γεια», όμως μην προσβληθείτε αν ζητήσω συγνώμη και πάω επάνω για να δω το DVD μου με τους KISS... θέλω να πω, για να συνεχίσω το καταραμένο μου βιβλίο.

Το Κέντρο μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον. Πρόκειται για ένα μοναστικό κοινόβιο το οποίο δεν έχει σχέση με αυτό που έχω συνηθίσει. Ενώ υποτίθεται ότι είμαι ένας Δάσκαλος από μια κανονική γενεαλογία, τα μισά από τα πράγματα που κάνουν εδώ μου είναι άγνωστα. Δεν ξέρω τους ψαλμούς, δεν ξέρω πότε να κάνω υπόκλιση, δεν είμαι σίγουρος με ποια σειρά φεύγω από την αίθουσα –τίποτα απ’ όλα αυτά. Άσχετος λέμε. Οπότε απλώς κοιτάω προσεκτικά και προσπαθώ να καταλάβω τι στο διάολο γίνεται γύρω μου. Μια συμβουλή για την περίπτωση που θα βρεθείτε σε ανάλογη θέση: Προσπαθήστε να στέκεστε ή να κάθεστε κάπου στη μέση. Στα περισσότερα μέρη, είναι καλύτερα να κάθεσαι στο τέλος οπότε όταν έρθει η σειρά σου, μπορείς να δεις τι έχουν κάνει όλοι οι άλλοι, όμως στα κέντρα του Ζεν μερικές φορές η σειρά αλλάζει απότομα και, όπως λέει και η Βίβλος «οι έσχατοι έσονται πρώτοι». Συνεπώς, η μέση είναι πάντοτε το καλύτερο σημείο για να καταλάβεις τι γίνεται.

Έχω την εντύπωση ότι όσο πιο μεγάλη γίνεται μια οργάνωση, τόσο περισσότερο χρειάζεται κανόνες και ιεραρχία. Δεν μπορείς να λειτουργήσεις μια οργάνωση στο μέγεθος του Κέντρου του Σαν Φρανσίσκο με τον τρόπο που λειτουργούν οι δικές μου ομάδες. Απλώς δε γίνεται. Το Κέντρο του Σαν Φρανσίσκο λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά και έχω την εντύπωση ότι θα ξεπεράσουν τα περιβόητα προβλήματα που είχαν στο παρελθόν και θα αντέξουν για πολύ καιρό ακόμα.

Νομίζω ότι οι κανόνες και η θερμική ιεραρχία έχουν τη θέση τους. Όμως υπάρχουν σημαντικές διαφορές στο πώς κάνω εγώ τα πράγματα. Για παράδειγμα, κάθε πρωί κάνουν εδώ μια πολύ ωραία λειτουργία στην οποία συμμετέχω και το ευχαριστιέμαι ιδιαίτερα. Όμως από την άποψη της άσκησης, η λειτουργία αυτή δεν είναι πραγματικά αναγκαία. Το να ψέλνεις σούτρες δεν ωφελεί από καμία άποψη την άσκηση του Ζεν, όμως μια τέτοια δραστηριότητα είναι πολύ καλή προκειμένου να χτίσεις μια ενωμένη κοινότητα και να διατηρήσεις έναν θεσμό. Αν είσαι το Κέντρο Ζεν του Σαν Φρανσίσκο τα πράγματα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για να συνεχίσεις να υπάρχεις, όμως αν το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι η άσκηση του Ζεν, τα πράγματα αυτά είναι άχρηστα. Αν το καταλάβει κανείς αυτό, και νομίζω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εδώ το καταλαβαίνουν, οι ψαλμοί και τα τελετουργικά είναι διασκεδαστικά και δε σε αποσπούν από την άσκηση. Παρόλα αυτά, μια βόλτα στο κοντινότερο παγωτατζίδικο είναι εξίσου ωφέλιμη για την άσκησή σου στο Ζεν, αν και σίγουρα είναι πολύ πιο παχυντική.

ΟΚ, το να ψέλνεις σούτρες ίσως να είναι κάπως καλύτερο. Όμως μην κάνετε το λάθος να θεωρήσετε ότι πρόκειται για πραγματική άσκηση Ζεν. Και το λέω αυτό, επειδή βλέπω (τόσο εδώ, όσο και σχεδόν σε όλα τα μέρη που επισκέπτομαι), πιο πολύ κόσμο στις λειτουργίες από ό,τι στο ζέντο.

Μερικές γρήγορες σκέψεις. Πάω τώρα να αρχίσω την κανονική μου δουλειά.

Γεια!

Μπραντ Ουόρνερ – Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2008

ΥΓ
Ο τίτλος του ποστ είναι λογοπαίγνιο που παραπέμπει στο παλιό τραγούδι «I Left My Heart In San Francisco». Το Κέντρο Ζεν του Σαν Φρανσίσκο είναι ένα από τα παλιότερα και σημαντικότερα αμερικανικά κέντρα Ζεν και ιδρύθηκε από τον πολύ γνωστό Ιάπωνα δάσκαλο Σούνριου Σουζούκι –πιο πολλά για το κέντρο μπορείτε να βρείτε εδώ. «Ζέντο» είναι ο χώρος στον οποίο γίνεται το Ζαζέν ενώ ο Ντον Τζόνσον (Don Johnson) ήταν ένα από τα τηλεοπτικά είδωλα της δεκαετίας του ’80, κυρίως λόγω του ρόλου του στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά Miami Vice (επί το ελληνικότερο «Οι Σκληροί του Μαϊάμι»).

No comments: