Sunday, August 29, 2010

Χορτοφαγία


Τώρα τελευταία κάποιοι φλυαρούν («Φλυαρούν»; Έχει νόημα εδώ το «φλυαρούν»; Αφού γράφουν στο πληκτρολόγιο. Τέλος πάντων) σχετικά με τη χορτοφαγία –τόσο εδώ, όσο και στο μπλογκ του Γκούντο. Το συγκεκριμένο θέμα το έχω σχολιάσει πολλές φορές, όμως μάλλον χρειάζεται να το σχολιάσω μια ακόμα. Στον Βουδισμό δεν υπάρχει καμία απαίτηση να είναι κανείς χορτοφάγος, όπως υπάρχει π.χ. στην Διεθνή Κίνηση για τη Συνείδηση του Κρίσνα ή στους Αντβεντιστές της Έβδομης Ημέρας –είναι απλώς θέμα προσωπικής επιλογής. Εγώ έγινα χορτοφάγος περίπου έναν χρόνο πριν ανακαλύψω το Ζεν και τα τελευταία 25 χρόνια, πρέπει να έχω φάει κρέας τέσσερις φορές και ποτέ επειδή το θέλησα (είτε προσπαθούσα να φανώ ευγενικός σε κάποιον που μου το σέρβιρε, είτε δεν ήξερα τι έτρωγα, είτε δεν ήθελα να πάει χαμένο το φαγητό). Δεν αισθάνομαι την επιθυμία να φάω κρέας και, πια, δεν το σκέφτομαι καν σαν τροφή –η ιδέα να φάω κρέας είναι αντίστοιχη με την ιδέα που θα είχε ένας «φυσιολογικός» άνθρωπος αν του έλεγαν να φάει ένα παπούτσι ή ένα ψόφιο σκουλήκι.

Κανένας από τους δασκάλους μου δεν είναι χορτοφάγος. Ο Τιμ αυτοχαρακτηριζόταν «φιλελεύθερος χορτοφάγος», το οποίο, όπως επίσης έλεγε ο ίδιος είναι περίπου σαν να λες ότι είσαι φιλελεύθερος άγαμος: «Ναι, είμαι άγαμος –αλλά πού και πού πηδάω κιόλας!» Ο Νισιτζίμα σενσέι μου είχε πει κάποτε ότι κάτα τη γνώμη του, ο κόσμος θα ήταν πολύ πιο ειρηνικός αν υπήρχαν περισσότεροι χορτοφάγοι. Όμως ο ίδιος δεν είναι. Τρώει σπάνια κρέας, όμως τρώει αρκετά συχνά ψάρια.

Το πρόβλημα της χορτοφαγίας στην άσκηση του Ζεν, είναι ότι πολύ συχνά γίνεται πνευματική τροχοπέδη –είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να προσδιορίσεις το εγώ σου και αυτός είναι ο λόγος που ακούει κανείς διάφορες ιστορίες για δασκάλους του Ζεν που ξεγελάνε τους χορτοφάγους μαθητές τους και τους κάνουν να φάνε κρέας. Προσωπικά δε θα έκανα κάτι τέτοιο σε κάποιον άλλον. Αλλά πού ξέρεις...

[...]

Μπραντ Ουόρνερ – Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2008

ΥΓ
Για τους Αντβεντιστές της Έβδομης Ημέρας (Seventh Day Adventists), γνωστούς σε όσους έβλεπαν τα Gilmore Girls, μπορείτε να δείτε περισσότερα εδώ. Για τη Διεθνή Κίνηση για τη Συνείδηση του Κρίσνα (International Society of Krishna Consciousness), μπορείτε να πάτε κατευθείαν στην ελληνική σελίδα της οργάνωσης, εδώ ή στη σχετική σελίδα της WikiPedia, εδώ.

No comments: