Thursday, May 28, 2009

Περί βιβλίων


Αποφάσισα ότι ήμουν κάπως στριμμένος τις προάλλες που έλεγα για τα «πνευματικά βιβλία» που έχω διαβάσει. Όταν άρχισα να μπλέκομαι με το Ζεν, υπήρξε μια αρκετά μεγάλη χρονική περίοδος κατά την οποία διάβαζα κάμποσα από αυτά τα βιβλία. Έχει περάσει, ωστόσο, αρκετός καιρός από την τελευταία φορά που διάβασα πολύ κάτι σχετικό με τον Βουδισμό ή την ανατολική φιλοσοφία πέρα από το Σομπογκένζο, το οποίο το έχω διαβάσει ένα κάρο φορές. Πλέον, τα βιβλία στο ράφι μου που σχετίζονται με τις ανατολικές θρησκείες, είναι κυρίως υλικό αναφοράς για όταν δουλεύω τα δικά μου βιβλία –μην κοροϊδευόμαστε, με το ζόρι καταφέρνω να θυμηθώ την 12πλή Αλυσίδα της Αιτίας και του Αποτελέσματος ή ακόμα και
το Ευγενές 8πλό Μονοπάτι, οπότε προτιμώ να τα ψάχνω σε βιβλία που βρίσκω στο Ίντερνετ. Παρεμπιπτόντως, καίτοι το Ίντερνετ είναι μακράν γρηγορότερο και ευκολότερο, όταν το χρησιμοποιώ σαν πηγή, συνήθως το διασταυρώνω και με κάποιο βιβλίο αναφοράς που εμπιστεύομαι –ειδικά αν αυτό που γράφω πρόκειται να τυπωθεί και να κυκλοφορήσει. Όταν αυτό που γράφω είναι γι αυτό εδώ το μπλογκ, καμιά φορά αρκούμαι σ’ αυτά που βρίσκω ονλάιν.

Στην τελική, όλα τα χρήσιμα πράγματα που έμαθα για το Ζεν και τον Βουδισμό, προήλθαν από την πραγματική άσκηση του Ζαζέν και όχι από το διάβασμα. Ή προήλθαν από πραγματικές συζητήσεις με τους δασκάλους μου. Τα βιβλία μπορούν και να είναι ΟΚ, όμως πραγματικά –ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ– δε θα μάθετε Ζεν από εκεί. Και, ναι, το ξέρω ότι έχετε σιχαθεί να το ακούτε αυτό.

ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ. Θα κάτσω για λίγο και θα προσπαθήσω να θυμηθώ μερικά βιβλία που διάβασα τότε που μόλις άρχιζα να ασχολούμαι με το Ζεν και να τα σχολιάσω κάπως. Ιδού.

Ζεν Νους, ο Νους του Αρχάριου του Σούνριου Σουζούκι. Εξαιρετικό βιβλίο. Πηγαίνετε να αγοράσετε ένα αντίτυπο.

The Three Pillars Of Zen του Φίλιπ Καπλό (Philip Capleau). Αυτό ήταν ένα από τα πρώτα βιβλία για το Ζεν που αγόρασα. Τότε μου είχε φανεί πολύ ενδιαφέρον αλλά όπως το κοιτάω τώρα, νομίζω ότι κατά κάποιον τρόπο με μπέρδεψε. Είναι γεμάτο από ρομαντικές περιγραφές διαφόρων ανθρώπων σχετικά με τις Εμπειρίες Φώτισής τους και διαβάζοντάς τις, περίμενα κι εγώ να μου συμβεί κάτι αντίστοιχο –μερικές φορές μάλιστα, νόμισα ότι μου συνέβη, αλλά τρίχες.

Στοχασμοί Πάνω στη Ζωή μας του Τζίντου Κρισναμούρτι. Στην πραγματικότητα, είχα διαβάσει ένα σκασμό βιβλία του Κρισναμούρτι, όμως αυτή τη σειρά τη θυμάμαι καλύτερα. Πριν από μερικά χρόνια μάλιστα, ξεφύλλισα ξανά ένα από τα βιβλία (σε κάποιο σπίτι ή σε κάποιο βιβλιοπωλείο, δε θυμάμαι) και μου φάνηκε ακόμα ΟΚ. Ο Κρισναμούρτι σίγουρα κάτι είχε πιάσει –η φιλοσοφία του είναι αξιοπρεπέστατη. Το μόνο πρόβλημα που έχω μαζί του, είναι ότι (απ’ ό,τι φαίνεται ή απ’ ό,τι λένε) προς το τέλος της ζωής του, ίσως άρχισε να πιστεύει όλα τα περί του ότι ήταν ο Δάσκαλος του Κόσμου ή η μετενσάρκωση του Βούδα. Ομολογώ ότι στενοχωρήθηκα όταν το άκουσα αυτό. Ίσως και να μην είναι αλήθεια –ελπίζω ότι δεν είναι.

Zen Flesh, Zen Bones του Πολ Ρεπς (Paul Reps). Μαλλί της γριάς.

The Zen Doctrine Of No Mind του Ν.Τ Σουζούκι (DT Suzuki). Είμαι σίγουρος ότι το έχω διαβάσει αυτό το βιβλίο, όμως δε θυμάμαι τίποτα για το περιεχόμενό του. Θυμάμαι ότι το διάβασα μια περίοδο που δούλευα σε ένα εργοστάσιο χρωμάτων κοντά στο Σικάγο. Ήμουν ο ένας από τους δύο ασπρουλιάρηδες που δούλευαν εκεί –όλοι οι άλλοι ήταν λατινοαμερικάνοι. Ο άλλος γκρίνγκο, ήταν περίπου στην ηλικία μου, όμως εγώ έδειχνα πολύ πιο πιτσιρικάς, με αποτέλεσμα αυτόν να τον φωνάζουν «γκρίνγκο» και εμένα «γκρινγκίτο». Μια από τις κοπέλες που δούλευαν εκεί ήταν πολύ όμορφη. Προσπαθούσα να της πιάσω την κουβέντα, όμως είχε τόσο θόρυβο από τις μηχανές που για να ακουστείς έπρεπε να ουρλιάζεις –όχι και πολύ καλές συνθήκες για να κάνεις καμάκι. Οπότε δε μου έκατσε. Αυτές είναι οι αναμνήσεις μου από το μόνο βιβλίο του Ν.Τ. Σουζούκι που διάβασα στη ζωή μου.

Buddha Is The Center Of Gravity του Τζόσου Σασάκι (Joshu Sasaki). Αυτό το βιβλίο το έχω ακόμα και το έχω διαβάσει τουλάχιστον πέντε φορές. Δε βρίσκεται πουθενά πλέον. Κακώς. Ο Σασάκι είναι Ρινζάι. Καλά παιδιά οι Ρινζάι...

Cutting Through Spiritual Materialism του Τσόγκιαμ Τρούνγκπα (Chogyam Trungpa). Θυμάμαι ότι αυτό το βιβλίο μου είχε αρέσει όταν το διάβασα, όμως αυτό ήταν πριν μάθω για τον Τρούγκπα. Απ’ ό,τι φαίνεται, ο τύπος ήταν αρκετά ενοχλητική περίπτωση, ακόμα και κατά δήλωσή του. Βασικά, απ’ ό,τι λένε οι ιστορίες, ξεσάλωνε του σκοτωμού και τελικά πήγε απ’ τα ξύδια. Έχω ακούσει ότι έλεγε στους μαθητές του ότι θα έπρεπε να μαθαίνουν από τις διδασκαλίες που είχε στα βιβλία του και όχι από τη συμπεριφορά του, λες και αυτά τα δύο είναι ξεχωριστά μεταξύ τους –κάποτε πίστευα ότι αυτό ισχύει, όμως όχι πλέον. Από την άλλη, γουστάρω πολύ τη μουσική του Τεντ Νιούτζεντ (Ted Nugent) παρότι δε συμφωνώ με τον τρόπο ζωής του. Cat Scratch Fever!!!!!

Easy Journey To Other Planets από την Αυτού Θεία Χάρη Α. Τσ. Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα (His Divine Grace AC Bhaktivedanta Swami Prabhupada). Ο συγγραφέας του βιβλίου αυτού, ήταν ο επικεφαλής των Χάρε Κρίσνα. Είχα διαβάσει ένα σωρό βιβλία του, συν την επίσημη βιογραφία του –γενικά, είχα μια αρκετά καλή συλλογή από τα κείμενά του. Ήταν όλα τους πάρα πολύ καλές εκδόσεις και ιδιαίτερα ελκυστικά. Όμως, και ας με συγχωρέσει ο Κύριος (Κρίσνα), η φιλοσοφία του ποτέ δε μου είπε και τα πάρα πολλά. Παρόλα αυτά, έχω ακόμα το Η Μπαγκαβάντ Γκίτα Έτσι Όπως Είναι.

Be Here Now του Ραμ Ντας (Ram Dass). Όταν το πρωτοδιάβασα μου άρεσε πολύ. Επίσης, ήταν ο λόγος που πήρα LSD και σχεδόν μου ξεκόλλησε το κεφάλι για τα καλά μια καλοκαιρινή βραδιά. Πλέον μου φαίνεται σαν μια τρελή διαφήμιση για να το ρίξεις στα ναρκωτικά –ναι, το ξέρω ότι προσπαθεί να μην είναι ή, για την ακρίβεια, παριστάνει ότι προσπαθεί να μην είναι, όμως τελικά έχω την εντύπωση ότι όποιος το διαβάσει καταλήγει να θέλει να μαστουρώσει και να βιώσει το «μακάριο όραμα», το οποίο ισχυρίζεται ότι είχε ο Ραμ Ντας όταν ήταν λιώμα. Τα ναρκωτικά είναι μαλακίες. Είναι απολύτως άχρηστα για όσους πραγματικά ενδιαφέρονται να αναζητήσουν την Αλήθεια –δυστυχώς, δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξω άποψη επ’ αυτού. Οπότε, αν έχετε τίποτα e-mail που να λένε πόσο Φωτιστήκατε όταν φάγατε πεγιότ, στείλτε τα σε κάποιον που
δεν πιστεύει ότι είστε ηλίθιοι.

Αυτά είναι όσα μου ‘ρχονται τώρα. Όλοι με ρωτάνε για τον Άλαν Ουάτς (Alan Watts), όμως ποτέ δε διάβασα τίποτα δικό του. Αν μου έρθουν κι άλλα, θα τα γράψω κάποια στιγμή στο μέλλον.

Μπραντ Ουόρνερ – Τρίτη 8 Αυγούστου 2006

Σ.τ.Μ. Ως συνήθως, μερικά λινκς για πράγματα που αναφέρονται στο κείμενο. Για το Ευγενές 8πλό Μονοπάτι, ένα από τα βασικά στοιχεία του Βουδισμού, δείτε εδώ. Για τη 12πλή Αλυσίδα Αιτίας και Αποτελέσματος, επίσης βασικό στοιχείο του Βουδισμού, δείτε εδώ. Για το Ζεν Νους, ο Νους του Αρχάριου, και συγκεκριμένα για την ελληνική έκδοση, δείτε εδώ. Για το Στοχασμοί Πάνω στη Ζωή μας του Τζίντου Κρισναμούρτι, από τις εκδόσεις Καστανιώτη, δείτε εδώ. Για το Ρινζάι Ζεν, δείτε εδώ. Για τον Τεντ Νιούτζεντ δείτε εδώ –και για τις απόψεις του, εδώ. Για τους Χάρε Κρίσνα μπορείτε να δείτε εδώ και για την Μπαγκαβάντ Γκίτα εδώ. Και, τέλος, για τον Άλαν Ουάτς, εδώ.

No comments: